SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Tuesday, September 17, 2013

Harga Sawit

Masalah peneroka dengan harga sawit ialah ianya tidak tetap. Kesiankan? Begitulah bila bekerja sendiri ni. Bila buah sawit kurang harga tinggi, dan bila buah banyak harga rendah. Itu normallah bila benda yang kita usahakan ni adalah barang-barang seperti sawit dan getah.

Dalam zaman sekarang ni, tahun 2000 ke atas boleh cakap pendapatan kasar untuk satu tan sawit ialah dalam RM400 dan ke atas. Ada sampai RM700 kalau tak silap. Merasalah parents aku dapat banyak sikit dulu. Sekarang ni maintain bawah RM500. Lepaslah mak aku nak buat belanja makan seorang kat rumah tu.

Masalah besarnya ialah bila harga murah dan buah pulak takde. Itu yang paling sedih. Sekarang aku perasan harga sawit dan murah, tak macam dulu. (7-8 tahun lepas)
Post a Comment