SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Thursday, May 16, 2013

Tangkap Anak Ayam Di Waktu Senja



Aku pernah cerita bapak aku ada bela ayam untuk dijual atau dimakan. Ok, ayam-ayam ini tinggal di dalam reban masa waktu malam. Masalahnya ialah bila ada anak-anak ayam yang baru menetas ni nak kena ajar masuk reban bila waktu malam sebab mak ayam ni macam tak pandai kut ajar.

So setiap sebelum Maghrib kitaorang akan tangkap anak-anak ayam ni dah masukkan dalam reban. Kira macam ajar diaorang lah. Kena kepunglah apa lah. Bila dah semua masuk, mak ayam ni akan automatically masuk sekali sebab nak jaga anak-anak dia. Aku rasa dua tiga minggu jugak process ni sampai ayam-ayam ni tau balik reban bila dah nak malam.

Bila bapak aku dah sure semua ayam dah balik dan masuk reban, dia akan tutup pintu reban tu. Kenangan ni beb!
Post a Comment