SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Sunday, October 28, 2012

Ibadah Korban dan Masyarkat FELDA. (Dulu dan Kini)



Aku ingat lagi dulu, masa aku kecik ibadah korban hanya dilakukan di Masjid. Kira orang ramai berkongsi bahagian. Dan seingat aku jumlahnya takdelah banyak sangat pun.

Tapi zaman sekarang, mungkin sebab taraf hidup dah meningkat dan mungkin anak-anak peneroka sendiri dan ada pendapatan dan prefer buat korban di kampung, jumlah lembu korbannya banyak. Dan ada yang buat korban secara individu. Buat di rumah sendiri, lepas tu terus buat kenduri dan sedekah daging pada jiran. Ada orang yang buat tiap-tiao tahun pun ada.

Serious dulu nak dapat daging korban macam jarang, sekarang boleh dapat lebih sekilo. Aku mesti akan bawak balik rumah everytime musim korban sebab mak aku dapat berlebih-lebihan.
Post a Comment