SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Sunday, May 13, 2012

Satu-satunya Risiko Yang Aku Risaukan...

So whatever happens pasal FGVH sekarang tanah peneroka tidak akan tergadai. Selamat. Seriously aku tak peduli sangat pasal saham dan loan tu. Aku tak taulah kenapa. Maybe sebab aku rasa bendanya tak banyak. Takpelah, kita tengok nanti. Aku harap ini post last pasal benda ni, lepas ni biar aku cerita pasal kenangan duduk FELDA balik, tujuan asal blog ini.

Biasanya peneroka-peneroka sekarang sudah berusia dan mereka hanya ada ladang yang sepuluh ekar untuk diusahakan. Ye ada peneroka yang berniaga tapi mungkin dalam 1%-2%, diaorang ini kita tak perlu risau. Yang aku risau ialah bila bukan FELDA yang sekarang ini kuasai pentadbiran dan akhirnya diaorang ni manipulate dan control harga sawit.

Aku rasa orang patut concern pasal itu. Kalau nak bergaduh ke bertengkar ke pasal itu. Sebab itu sumber pendapatan peneroka yang paling utama atau itu je satu-satunya sumber pendapatan.

Minggu lepas aku dengar harga sawit satu tan RM800. Paling kurang aku dengar RM600. Harga dia berubah-ubah dan aku rasa takde siapa pun peduli pasal benda ini. Macam aku sendiri pun, pada aku kalau harga masih RM500 satu tan dan ke atas aku happy untuk bapak aku. Sebenarnya harga sawit inilah yang patut dijadikan main point oleh pejuang-pejuang yang kononnya nak menyelamatkan peneroka tu. Bukan pasal tanah tergadai yang pointnya salah sama sekali.

Biasanya peneroka akan menuai hasil sawit dua kali sebulan. Katakan kali pertama dapat 3 tan dan kali kedua dapat 2 tan sama dengan 5 tan, itu kalau 5 tan lah, minima. Ada yang dapat sampai 11 tan. 5 tan darab RM600 tolak upah Indon ambik sawit, tolak sewa lori dapatlah bawak balik dalam 2000++. Cukup makan suami isteri.. Anak-anak biasanya semua dah kerja.

Tapi aku taknaklah satu hari nanti harga sawit jadi RM50 satu tan, jadi miskinlah peneroka, biarlah FELDA masuk bursa ni nanti jadikan harga sawit RM1000 satu tan.
Post a Comment