SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Friday, May 11, 2012

Penjelasan Terperinci Mengenai Tanah Peneroka, Bukan Tanah FELDA (Organisasi)

Ini adalah cerita pasal tanah peneroka tidak akan tergadai. Bukan pasal rugi untung saham, bukan pasal politik. In fact bukan pasal FGVH pun, ini pasal TANAH PENEROKA. Sekian terima kasih.

Sebelum itu aku nak terangkan pasal tanah FELDA (organisasi) yang aku dont really give a damn about. Sebab apa aku tak peduli? Sebab tanah FELDA (organisasi) adalah tanah yang diuruskan sendiri oleh FELDA tanpa melibatkan peneroka dan OBVIOUSLY bukan hak peneroka atau anak peneroka. Unless FELDA offer orang untuk jadi peneroka baru. Itu lain cerita. Ye ada anak peneroka kerja berkaitan dengan tanah FELDA ini sebagai staff, bukan sebagai peneroka.

Kembali kepada tanah peneroka, based on bapak aku punya kisahlah ye, dan aku rasa mana-mana pun lebih kurang kisahnya. Bila seseorang masuk FELDA peneroka akan diallocate dalam 1/2 - 1 ekar tanah dan rumah untuk tempat tinggal dan 10 ekar untuk ladang sawit. Di sini aku nak ceritakan pasal tanah ladang. Bila masuk FELDA kau akan dibahagikan mengikut system blok. Kumpulan. Dalam 28 orang macam tu. Bapak aku Block 6 Peringkat 1. Sistem blok ni kira senanglah untuk differentiate dan manage. Ada geng.

Tanah dan rumah ini bukanlah diberi percuma. Ianya di BELI dengan bayaran yang agak berpatutan dan dibayar secara ansuran. Dan masa mengusahakan tanah ini FELDA akan bagi baja dan segala bantuan lagilah. Aku yakin mesti dengan bayaran jugak. Potong gaji. Ingat ye, beli tanah secara ansuran dan dapat subisidi baja etc untuk usahakan.

Pada asalnya peneroka akan diberi empat bahagian tanah (2.5 ekar x 4) untuk diusahakan. Kita panggil Ladang A, B, C, D. Ladang A mungkin di atas bukit yang banyak landak dan beruang. Ladang B mungkin sebelahnya ada sungai yang banyak ikan, Ladang C tempat banyak langsuir dan penanggal dan Ladang D tempat orang bunian tinggal. Ikut nasib. Aku saje je cakap benda-benda bahaya ni sebab nak bagitau susah orang-orang FELDA ni dulu. Diaorang usahakanlah ladang-ladang diaorang ni.

Sampai satu masa 4 ladang ini akan dicantumkan menjadi 10 ekar. So Ladang A bapak aku akan bercampur dengan Ladang A pakcik Hassan, pakcik Abu dan pakcik Mat contohnya. Di sini sistem undian dilakukan oleh ahli blok ini tadi. Kira kau dah tak semestinya dapat ladang asal kau. Masa ini ada lah pakcik yang nak swap ladang dengan pakcik lain suka sama suka kalau diaorang tak berkenan dengan lot tanah yang diaorang dapat. Macam bapak aku dapat tanah dekat jalan besar so dia puashati. Sebab apa orang ada swap? Sebab diaorang ada tanam pokok-pokok dah dalam ladang diaorang so kalau boleh naklah dapat tanah asal diaorang. Tanam durian ke apa ke. Yang tak swap biasanya akan bayarlah sikit duit untuk pokok-pokok tu sebagai tanda ihsan dan ganti rugi. Tamat.

Sampai satu masa lagi kau dah dapat hak tanah ladang dan rumah kau. HAK MUTLAK. Dah habis bayar. Dapatlah geran semua. Biasanya bila ini berlaku ialah bila mana pokok sawit engkau akan kena tanam semula (atau lebih awal). Tanam semula bermaksud pokok kena tebang and start tanam balik from scratch. Takde income untuk beberapa tahun plus kena berusaha membesarkan pokok dengan jayanya.

Bila masa ini sampai kau ada 2 option, bagi FELDA uruskan dan end of the month kau akan dapat duit. Jumlah duit ini adalah tetap dan kau bolehlah duduk rumah buat apa yang kau suka. Bagi uruskan bukan bermaksud tanah itu jadi hak FELDA semula. Tanah itu hak engkau. Atau, kau usahakan sendiri. Macam bapak aku dia usahakan sendiri. Keluar modal sendiri untuk tanam semula dan uruskan ladang dia. Hasil tetap dijual ke kilang FELDA dan mestilah jumlah pendapatan yang dapat lebih dari orang yang bagi FELDA uruskan. Bukan bapak aku buat kerja pun sebenarnya, dia dah tua, so dia upah anak-anak peneroka yang masih stay dekat sana.

Kena diingat jugak tak semestinya budak-budak yang stay ni gagal, atau apa lagi benda negatif yang korang fikirkan. Diaorang stay maybe sebab nak jaga mak ayah, diaorang stay maybe sebab nak berniaga di FELDA yang lebih menguntungkan dan maybe diaorang stay sebab nak kerja FELDA, as in jadi staff FELDA (organisasi). Dan maybe duduk FELDA lagi senang dari aku yang kerja dekat bandar. (memang pun diaorang lagi banyak duit, hisap rokok Dunhill)

Last sekali aku nak cerita, peneroka yang jual hasil kepada FELDA walaupun tak suruh FELDA usahakan masih dapat special previlleges macam Bonus Raya, Bonus Hasil Sawit dan apa-apa lagi. Aku harap sekarang orang semua faham. Yang FGVH tu diaorang guna tanah FELDA (organisasi) dan orang risaukan kalau satu hari nanti tergadai. Seingat aku 50% masih dimiliki oleh bumiputera dan diaorang sign agreement dengan SPRM supaya takde benda-benda yang buat orang was was dalam urusniaga FGVH.

Kita doakan yang terbaik, itu lebih baik.

Mengenai bekas peneroka yang hidup melarat lepas dapat duit berjuta² macam ex FELDA LBJ yang nak bayar duit elektrik pun tak mampu walaupun duduk rumah banglo ialah sebab diaorang JUAL tanah yang hak milik diaorang inilah. Mungkin diaorang tak beringat masa dapat duit dan tanah nak diusahakan pun dah takde, so takde pendapatan. TANAH SUDAH DIJUAL! Tak sama langsung dengan kes RM15000 ni. Sekian terima kasih.

Aku akhiri dengan:

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (Al Hujurat ayat 6)

Kalau kau boleh luangkan masa tengok, baca dan share expalanation si A aku yakin korang boleh luangkan masa tengok, baca dan share penjelasan si B. Even a sheet of paper has two sides. In seeking truth you have to get both sides of a story.

Article lain sila click: Penjelasan Isu Tanah Peneroka FELDA Tergadai FVGH
Post a Comment