SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Thursday, May 10, 2012

Jalan Ladang Berlecak

Jalan di ladang² sawit adalah jalan tanah merah, sampai sekarang pun sebab mustahillah kut nak tar jalan dalam ladang. Dan lori sawit pun keluar masuk ladang hari-hari untuk bawak buah pergi ke kilang.

So bila hari hujan ada bahagian² jalan yang akan berlopak dan lecak. Tanah merah tu berselut. Kalau naik motor biasanya orang yang duduk belakang akan turun untuk memudahkan orang yang bawak motor melepasi kawasan lecak itu. Ada sekali tu bapak aku cerita masa tu aku kecik lagi kitaorang naik motor bertiga, bapak aku, aku kat tengah dan belakang abang aku. Masa kat kawasan lecak tu abang aku turun dan bapak aku tak perasan. Bapak aku jalan je lah dan ayat yang keluar dari mulut aku masa tu ialah "Kesian abang Min" banyak kali.

Lepas dah jauh baru bapak aku sedar abang aku takde. Lepas tu dia patah balik. Ini antara cerita yang diulang-ulang bila kitaorang berkumpul kat rumah sampailah sekarang.
Post a Comment