SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Friday, April 8, 2011

Jerat Burung


Antara aktiviti orang FELDA yang aku ingat ialah menangkap burung. Orang sebelah rumah aku buat jebak untuk tangkap burung merbah. Buat makan kalau tak silap aku.

Tapi bapak aku tangkap burung puyuh guna tali. Aku betul-betul lupa nama jerat dia, tapi dia macam ada kayu yang melengkung dan tali tu nanti akan tangkap kaki burung puyuh tu bila dia terpijak perangkap tu. Ni old fashion punya jeratla. Makanan akan ditaburkan di sekeliling tali perangkap tu.

Wah, seronoknya kalau aku boleh buat sekarang, tapi aku mana reti sembelih binatang. Ok kalau korang tengok cara nak buat jebak tu (refer gambar atas) memang marvellous engineeringnya.
Post a Comment