SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Thursday, March 24, 2011

Menangkap Ikan

Image ni ada dalam kepala aku setiap masa. Ye itu bapak aku in action.

Dalam memori aku apa yang aku ingat sekali pasal bapak aku ialah dia selalu menangkap ikan menggunakan bubu. Aku rasa semua parit, paya dia dah tahan bubu dia. Biasanya ikan-ikan tu dibuat makan dan di jual. Kalau banyak sangat ikan haruan atau ikan keli bapak aku akan kumpulkan semua dan pergi jual di Pekan Sungkai untuk tambah duit poket.

Ikan yang bapak aku lepaskan masa menggagau tu sebenarnya pergi ke satu kolam besar yang air dia tak bergerak. So ikan tu membiak dekat situ. Dalam setahun hanya dua kali je bapak aku tahan bubu dekat situ, tapi sekali tahan dalam 3 hari berturut-turutla. Dan dalam masa 3 hari ni memang penuhla bubu dia dan banyakla duit boleh dapat.
Post a Comment