SELAMAT DATANG



Kisah pahit manis hidup saya di Felda Gunung Besout, Sungkai Perak. (1981-1998).

Untuk reader yang baru sampai kalau minat elok baca dari bawah dan click Older Post. Terima Kasih.

Kata nama AKU digunakan untuk ditulis dengan lebih ikhlas dan natural.

Tuesday, March 22, 2011

Cendawan Busut

Cendawan busut biasa tumbuh bila musim hujan. Aku ingat hari tu mak bapak aku dapat dalam 2 guni. Naik motor, seguni letak dekat depan, seguni mak aku pangku dan aku tersepit tengah². Kutip banyak-banyak sebab nak jual kononnya.

Dalam perjalanan mak aku sedar yang subang dia hilang sebelah. Aku ingat jugak kitaorang berhenti dan cari dekat tepi jalan dan dalam-dalam semak. Aku ingat bapak aku cakap, pantang cendawan ialah tak boleh jual. Bagi je orang. Dah langgar pantang itu pasal subang hilang. Niat nak menjual.

Biasanya cendawan busut mak masak lemak dan goreng. Memang sangat sedap.

(wah, benda ni jadi masa adik aku takde lagi, maknanya umur aku dalam 2-3 tahun macam tu je. blog ni memang buat aku ingat benda lama)
Post a Comment